Rapport beperking overlast door vrachtwagens en bussen in binnenstad

aanbieden rapport vrachtverkeer aan wethouder Harpe

Vrachtwagens en bussen in de binnenstad van Delft leiden tot overlast en tot schade aan wegen. Hoe kan het beter? De belangenverenigingen Binnenstad Noord, Oude en Nieuwe Delf en Zuidpoort hebben de notitie ‘Vrachtverkeer in de binnenstad’ op vrijdag 12 juni in het Stadhuis van Delft aangeboden aan Lennart Harpe, wethouder verkeer en vervoer, grondzaken en vastgoed en Spoorzone. 

De belangenverenigingen willen hiermee hun bijdrage leveren aan het in het Coalitieakkoord 2014-2018 benoemde beperken van vrachtwagens en bussen in de binnenstad.

Het juiste voertuig op de juiste plek


De voorgestelde maatregelen zullen zowel de overlast als de schade aan de wegen en monumenten door vrachtverkeer in de binnenstad sterk reduceren. Dat kan, zonder de bevoorrading in de binnenstad te bemoeilijken. Uitgangspunt is het juiste voertuig op de juiste plek te krijgen. De voorgestelde maatregelen brengen relatief weinig kosten met zich mee en zullen kosten besparen in het onderhoud aan de wegen.

Maatregelen

  • Het aanpassen van de ontheffingsregeling voor het voetgangersgebied. Dit houdt onder andere in: het concreter maken van de ontheffingscriteria, ontheffing alleen op kenteken verlenen en aan de ontheffing een transportprotocol koppelen. Het transportprotocol houdt in dat de aanvrager verklaart zich maximaal in te zetten om zijn overlast te beperken. Bijvoorbeeld door het instrueren van zijn chauffeurs en het volgen van voorgeschreven transportroutes;
  • Het opstellen van een ontheffingsregeling voor vrachtverkeer in de overige binnenstad. Een ontheffingsregeling geeft de mogelijk hinderbeperkende maatregelen op te leggen. Bijvoorbeeld een maximum snelheid van 15 km/uur of het leggen van rijplaten bij bouwverkeer.

Het verkeer naar het autoluw-plusgebied/voetgangersgebied wordt tot nu toe gereguleerd door middel van pollers. De pollers worden begin 2016 vervangen door een systeem van kenteken-herkenning. Dit gaat door middel van camera’s. De belangenverenigingen stellen voor een tweede ring van camera’s rond de hele binnenstad te maken. Dit zal de handhaving van het bestaande verbod op voertuigen langer dan 10 meter en breder dan 2,20 meter vereenvoudigen en zal de kosten van handhaving sterk doen verminderen.


Wethouder Lennart Harpe reageerde over het algemeen positief op de notitie van de belangenverenigingen om de overlast en schade van vrachtverkeer en bussen te beperken in de binnenstad. "Het is een gedegen stuk, een goed voorbeeld van pro-actief meedenken en het komt precies op het goede moment. Ook het college wil zwaar verkeer graag beperken," reageert Harpe, hoewel hij ook laat weten dat er niet 'te veel extra regels moeten komen'. "En we moeten er rekening mee houden dat extra investeringen er op dit moment niet inzitten," zegt hij. Na de zomervakantie wil Harpe inhoudelijk ingaan op het plan. "Omdat de notitie verschillende terreinen betreft, wil ik de tijd nemen om een zorgvuldige afweging te maken. We kijken ook naar de belangen van ondernemers en transporteurs."

 

Het hele rapport treft u aan in de bijlage.